Data publikacji: 29.04.2019
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Jak zorganizować weekend za miastem z dzieckiem ze spektrum autyzmu
Kategoria: sprawy społeczne, turystyka, wypoczynek
Nadchodzi długi weekend majowy – to bardzo dobra okazja na spędzanie wspólnego czasu z bliskimi, podróże oraz odpoczynek. Dla rodzin dzieci z autyzmem wspólny wyjazd wiąże się ze wieloma zmianami, ale jest to także okazja do rozwijania umiejętności adaptacji w nowych warunkach. By odpoczynek poza domem był udany dla całej rodziny, wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Nadchodzi długi weekend majowy – to bardzo dobra okazja na spędzanie wspólnego czasu z bliskimi, podróże oraz odpoczynek. Dla rodzin dzieci z autyzmem wspólny wyjazd wiąże się ze wieloma zmianami, ale jest to także okazja do rozwijania umiejętności adaptacji w nowych warunkach. By odpoczynek poza domem był udany dla całej rodziny, wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Podróżowanie z dziećmi wiąże się z dużą odpowiedzialnością, a dla rodziców dzieci ze spektrum dodatkowo także z większymi wyzwaniami i wymaganiami. Wykazują one przywiązanie do rutyny i niechętnie przyjmują zmiany w swoim otoczeniu. Rodzinny wyjazd i przebywanie w nowym miejscu będzie oznaczało zaburzenie ich dobrze znanego schematu dnia i konieczność przystosowania się do nowych warunków.
Jak zaplanować udany wyjazd radzi ekspert metody PECS, dyrektor kliniczny z PECS Pyramid Polska– Magdalena Kaźmierczak.
Planowanie podróży
Kluczowym aspektem jest wcześniejsza rozmowa z dzieckiem z autyzmem. Świetnie sprawdzi się tutaj technika historyjek społecznych, która pomaga dzieciom w rozpoznawaniu i rozumieniu różnych zdarzeń, sprostaniu oczekiwaniom oraz podejmowaniu prób uczestniczenia w nowych sytuacjach.
Historyjki społeczne to krótkie opisowe historie, które dostarczają dokładnych informacji o sytuacji, w której dziecko ma uczestniczyć. Wyjaśniają, czego można się spodziewać oraz wskazują dzieciom, jak należy się zachować w trudnych dla nich sytuacjach społecznych.
Ważne jest, aby zwizualizować dziecku informację o rozkładzie czynności w najbliższej przyszłości. Możemy do tego wykorzystać obrazkowe plany dnia oraz aktywności. Dlatego zaplanuj precyzyjnie całą podróż, by uniknąć pośpiechu i gwałtownych zmian w planie dnia.
W nowym miejscu postaraj się nawiązywać do rutynowych czynności dziecka, by w miarę możliwości zachować jego schemat dnia.
Lokalizacja
Zastanawiając się nad miejscem podróży unikaj popularnych miejsc, do których masowo przyjeżdżają turyści. Wybieraj spokojne okolice w otoczeniu natury np. małe gospodarstwa agroturystyczne. Dla dziecka bliskość przyrody będzie możliwością wielozmysłowego poznania nowego środowiska, a oddziaływanie takich bodźców, jak np. szum fal, ruch wody, piasek, przyczyni się dodatkowo do regulowania procesów integracji sensorycznej.
Pakowanie
Pamiętaj o zabraniu ulubionych przedmiotów swojej pociechy. Ich obecność ułatwi dziecku oswojenie się z nowym miejscem i zwiększy jego poczucie bezpieczeństwa. Warto spakować również ulubione gry planszowe, książeczki i zabawki, które przydadzą się w czasie wolnym.
Wybór środka transportu
W środkach publicznego transportu, jak pociąg czy autokar, tzw. trudne zachowania dziecka mogą narażać rodziców na nieuprzejme uwagi współpasażerów, a przez to wywoływać dodatkowy stres także u dziecka. Decydując się na podróż samochodem, zapewnimy dziecku prywatność, ograniczoną przestrzeń i brak nadmiaru bodźców i dźwięków.
Planowanie wspólnego czasu
Organizując atrakcje, wybieraj formy spędzania czasu zgodne z zainteresowaniami Twojego dziecka. Wykorzystaj różne propozycje zabaw terapeutycznych – sensoryczne, plastyczne, kształtujące percepcję czy z muzyką. Tak spędzony czas to doskonała okazja na naukę poprzez zabawę oraz budowanie relacji z dzieckiem.
źródło: Biuro Prasowe PECS
Załączniki:
Hashtagi: #sprawy społeczne #turystyka, wypoczynek