Data publikacji: 25.04.2018
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Majówkowy grill nie nadwyręży portfeli Polaków
Kategoria: styl życia, towary konsumpcyjne
Za tegoroczny zestaw grillowy dla około sześciu osób, zawierający najbardziej popularne produkty żywnościowe, Polacy zapłacą przeciętnie 136 zł, czyli o 2,5 proc więcej niż przed rokiem – wynika z analiz ekspertów Banku BGŻ BNP Paribas, przeprowadzonych na podstawie danych GUS.
Za tegoroczny zestaw grillowy dla około sześciu osób, zawierający najbardziej popularne produkty żywnościowe, Polacy zapłacą przeciętnie 136 zł, czyli o 2,5 proc więcej niż przed rokiem – wynika z analiz ekspertów Banku BGŻ BNP Paribas, przeprowadzonych na podstawie danych GUS.
Wzrost ten będzie mniejszy niż wzrost cen żywności ogółem, co związane jest z większym udziałem w koszyku grillowym mięsa wieprzowego oraz piwa, których ceny będą podobne lub nawet niższe niż przed rokiem. Za mięso wieprzowe do samodzielnego przyrządzenia Polacy zapłacą o ok. 2 proc. mniej niż na majówkę w 2017 r. Biorąc pod uwagę silną konkurencję wśród największych browarów, ceny najbardziej popularnych piw utrzymają się na podobnym poziomie, jak przed rokiem.
Mięso wieprzowe na majówkowego grilla będzie tańsze
– Co istotne, mimo że ceny mięsa wieprzowego będą niższe, to w przypadku zakupu kilograma kiełbasy wędzonej musimy liczyć się z wydatkiem o około 4,5 proc. większym niż w majówkę w 2017 r. Znacznie natomiast podrożeje mięso drobiowe, którego cena wzrośnie nawet o 7 proc. – mówi Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.
Za chleb i sok jabłkowy zapłacimy więcej, podobnie jak za warzywa
W tym roku za chleb pszenno-żytni zapłacimy o 6 proc. więcej niż przed rokiem. – To dość niespotykane zjawisko dla polskich konsumentów w ostatnich latach, ponieważ ceny tego produktu od 2012 r. były stabilne. W przypadku soku jabłkowego, ze względu na mniejszą podaż jabłek do przetwórstwa, jego ceny detaliczne będą również o ok. 6 proc. wyższe niż przed rokiem. O kilka procent więcej zapłacimy również za konsumowane przy okazji grillowych spotkań warzywa, takie jak pomidory, ogórki czy cebula – wyjaśnia Paweł Wyrzykowski z Banku BGŻ BNP Paribas.
Polski konsument lubuje się w grillowaniu – nawet 17 razy w roku
Badania przeprowadzone w 2016 r. w Niemczech, Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii i Polsce przez instytut SSI, przedstawione przez firmę Idealo, potwierdzają, że Polacy uwielbiają grillować. Respondentami analizy były osoby, które przynajmniej raz w roku uczestniczą w tej formie spędzania wolnego czasu. Średnio osoby te grillują 17 razy w roku, co było wynikiem podobnym do mieszkańców Francji (17 razy) czy Niemiec (19 razy) oraz zdecydowanie wyższym niż w przypadku grillujących osób z Wielkiej Brytanii (średnio 10 razy).
Karkówka i kiełbasa to podstawa grillowanego menu, obok warzyw
Najbardziej preferowanymi przez Polaków produktami na grilla były karkówka oraz kiełbasa – produkty te były przyrządzane odpowiednio przez 85 proc. i 81 proc. respondentów. Warto jednak zauważyć, znacznie większy niż w pozostałych badanych krajach odsetek osób przygotowujących na grillu warzywa – dotyczyło to 41 proc. respondentów z Polski, podczas gdy np. w przypadku Francji dotyczyło to zaledwie 13 proc. osób.
Według wyników powyższych badań, w Polsce najczęściej wybieranym rodzajem mięsa na grilla była wieprzowina (54 proc.). Równie wysoki odsetek odnotowano jedynie we Włoszech. Drugim ulubionym mięsem na grilla konsumowanych przez Polaków był drób (33 proc.) – w tym przypadku udział tego gatunku mięsa wśród badanych krajów był najwyższy.
źródło: Biuro Prasowe Bank BNP Paribas
Załączniki:
Hashtagi: #styl życia #towary konsumpcyjne